Jako člen máte plný přístup ke všem tipům na vína, kompletním popisům přípravy a zvýhodněným cenám.
15. prosince 2014
Dělají-li šaty člověka, pak sklenička dělá víno. Stačí to jen vyzkoušet. Ale… jakým způsobem formuje sklenice aromata, která vnímáme? Jaké aspekty vůně různé tvary sklenic vyzdvihují nebo potlačují? A chceme cítit celé spektrum vůní nebo preferujeme jen ty „líbivější“? Rozhodl jsem se to vyzkoušet v praxi. Na stole stojí sklenice Riedel, Zalto, 1er a Schott-Zwiesel.
Že má velikost a tvar sklenic na projev vína majoritní vliv, je dávno známo. O vinných sklenicích pojednávala i jedna z kapitol eBooku Třináctá komnata vína, ve kterém se můžete dočíst, jak přistupovat k vínu, abychom si jej opravdu užili.
Správnou skleničkou samozřejmě nelze nic vylepšit. Víno prostě nějak voní. Nevhodnou skleničkou ale můžeme hodně pokazit. Která sklenička je ale ta vhodná a která ne? Ikdyž budeme používat správné velikosti pro různé odrůdy, pořád tu jsou odlišné tvary. Co s konkrétními víny dělají?
Tyto sklenice jsem zkoušel na vínech z odrůd Riesling, Veltlín, Rulanda šedá a bílá z různých oblastí Německa, Rakouska a Moravy.
1ER (foto 1, vpravo): Výborně udělaná, lehká a vyvážená, skvěle se drží v ruce. Funkční, vyzdvihuje primární ovocnost (např. citrusy), potlačí některé tóny jak ovocné (jablečnost), tak terciární (slaměnky, seno).
RIEDEL VINUM (foto 2, vpravo): Oproti 1er nebo Zalto je trochu jako těžkooděnec, ale je vyvážená a stále se s ní dobře manipuluje. Obraz vůně podává komplexní, neskrývá ani část ovocného spektra, ani terciární tóny.
SCHOTT-ZWIESEL (foto 1, vlevo): Horší manipulace, sklenička je hůře vyvážená, má příliš dlouhou stopku. Co se týče funkčnosti, jsou jednotlivé části vůně prezentovány méně přesně a v porovnání se sklem ostatních zúčastněných výrobců působí zředěně.
ZALTO (foto 2, vlevo): Lehká, skvěle se s ní manipuluje. Má tendenci vytahovat primární ovocnost, víno vykresluje jako striktnější, ovocnější, mladší, potlačuje terciární tóny. Přestože z mého pohledu víno trochu „přikrášluje“, je výborná.
Tyto sklenice jsem testoval na vínech z odrůd Pinot noir, Nebbiolo a Chardonnay z Francie, Itálie a Německa.
1ER (foto 3, vpravo): Výborně udělaná, ač velká, je lehká a vyvážená, skvěle se drží v ruce. Funkční, vyzdvihuje primární ovocnost, tlumí terciární tóny. Vůni prezentuje jako hutnější a plnější než Riedel, ale ne tolik jako Zalto. Vynikající je na mladá červená vína, hlavně Nebbiolo je z něj úžasné. U Chardonnay je projev trochu „ocelovější“.
RIEDEL VINUM (foto 4, vpravo): Těžší, ale vyvážená a dobře se s ní manipuluje. Obraz vůně podává komplexní, včetně terciárních tónů. Výborná i na Chardonnay.
SCHOTT-ZWIESEL (foto 3, vlevo): Horší manipulace, sklenička není vyvážená, má příliš dlouhou stopku. Je celkem funkční, ale prezentuje vůni roztahaně a utlumně, scházejí detaily. Navíc jednotlivé vůně trochu „ředí“.
ZALTO (foto 4, vlevo): Vyvážená, ale vzhledem k příliš tenké stopce (cca 3 mm v průměru) se mně hůře drží. Nejlépe ze všech podává primární ovocnost, nabízí vůní hutnou a podmanivou, nebojím se použít ani slovo „líbivá“. Dělá víno mladším a plnějším, je perfektní na mladá červená. Vzhledem ke svému objemu a tvaru trvá delší dobu, než se naplní vůní. Podobně prezentuje i Chardonnay, vytahuje citrusy, pomíjí jablečné tóny. Prezentuje víno jako přímočařejší a plnější.
Tyto sklenice jsem testoval na vínech z odrůd Cabernet a Merlot (plus jejich cuvée), a Sangiovese.
1ER (foto 5, vpravo): Dobře udělaná, trochu menší, je lehká a vyvážená, dobře se drží. Funkční, její menší objem ale nedává tolik prostoru pro lepší podání detailu a snižuje plasticitu vůně hlavně u základnějších vín.
RIEDEL (foto 6, vpravo): Výborná, dobře vyvážená. Obraz vůně podává komplexní, včetně terciárních tónů. Věrně podává vína mladá i archívní.
SCHOTT-ZWIESEL (foto 5, vlevo): Trochu horší manipulace, sklenička není tolik vyvážená, má příliš dlouhou stopku. Je ale funkční, dává o víně komplexní zprávu, prezentuje je podobně jako Riedel, jen méně detailně.
ZALTO (foto 6, vlevo): Vyvážená, dobře se s ní manipuluje. Pro typ vín, pro který je určena, je ale příliš objemná a má široké hrdlo, čímž aroma „roztahuje a ředí“. Navíc vůně z ní působí jako sladší.
Každý z nás subjektivně preferuje jiné vůně a chutě. Velmi podobné to proto bude i s výběrem sklenic, ze kterých nám bude víno nejlépe vyhovovat.
Pokud uvažujete o koupi vinného skla a chcete koupit jen jeden druh, nabízí se ta nejuniverzálnější, tedy ryzlinkovka nebo „na bílá vína“. Doporučuji jakoukoli z trojice 1er, Riedel a Zalto. Podle toho, jaký projev vůně vám nejvíce vyhovuje. Velikou výhodou sklenice 1er je její cena (přesně 241 Kč u 1er Wines & Spirits), která je cca na třetině dalších dvou, přičemž funkčně je výborná.
Jste-li milovníky burgundských vín nebo odrůdy Nebbiolo (Barolo, Barbaresco či vína z Valtelliny), je to podobné. Nejkomplexnější projev dává z mého pohledu Riedel (dováží Advivum), nejhutněji a nejmocněji představuje víno Zalto (dováží Vins de France), těsně následované sklem 1er za třetinovou cenu. Mimochodem si myslím, že sklo od Zalto a 1er je ideální do gastronomie, protože hosta doslova omráčí. Na druhou stranu, starat se o Zalto ve velkém bych nechtěl.
Kdo se shlédl v Bordeaux nebo třeba v Brunello či Chianti, sáhne po Cabernetovce. Tady je situace nejzajímavější. Pro mě je suverénně nejlepší Riedel, za ním Schott-Zwiesel (200 Kč v Makru), o fous před 1er. Sklenice od Zalto je pro mě tak trochu za očekáváním.
A na úplný závěr ještě poznámka. Testované sklenice patří k tomu lepšímu nebo nejlepšímu na trhu. Samozřejmě je výrobců spousta a i jejich výrobky budou určitě zajímavé. V každém případě skleničky např. z IKEA (nebo jiné pod stovku za kus) vám pravděpodobně příliš radosti nepřinesou. A možná i to je důvodem, proč některým z nás víno nechutná. Bez vůně prostě není ani chuť.
Autor článku: PLI
vineval.czPokračováním potvrzuji, že jsem starší 18 let.